...

Čo sa skrýva pod pojmamy manga a anime3?

31. srpna 2007 v 17:41 | Jajusssh |  Iné
Čo sa skrýva pod pojmamy manga a anime3

Prvá japonská animácia bola zostavená individuálnymi hobby filmármi, ktorých inšpirovali americké a európske animácie. Prvé tri japonské kreslené filmy boli dlhé od 1 minúty až po 5 minút a vznikli v roku 1917. Animácie 20-tych rokov boli už o trochu technickejšie lepšie spravené. Pár z nich bolo imitáciou zahraničných animovaných diel, ako série kocúr Félix (Felix the Cat), ale väčšina bola dramatizáciou orientálnych ľudových povestí v tradičných japonských umeleckých štýloch. Hodní spomenutia sú aj tvorcovia animovaných diel Oten Shimokawa, Junichi Kouchi, Seitaro Kitayama, Sanae Yamamoto (ktorého 1924 The Mountain Where Old Women Are Abandoned vyzerá byť prvým anime titulom), Yasuji Murata, a majster animácie papierových siluet Noboru Ofuji. Väčšina z nich pracovala v skromných domácich štúdiách, aj keď boli financovaný japonskými divadelnými spoločnosťami, ktoré dali na produkciu peniaze výmenou za distribučné práva. Počas 30-tych rokov museli ľudové príbehy ustúpiť humoru západného štýlu. Tieto reflektovali rastúci vplyv japonského militarizmu, ako napríklad 11-minútový animovaný film, ktorý vytvoril Miyuto Seo v roku 1934, s názvom Private 2nd-Class Norakuro. Tento film bol adaptáciou populárnej novinovej humornej série Shuiho Tagawu o nešťastnom psom vojakovi v zvieracej armáde. Po tom, ako Japonsko vstúpilo do vojny s Čínou v r.1937, nutnosť odobrenia produkcie vládnymi cenzormi vyústila do vytvorenia množstva animácií propagujúcich militarizmus. V roku 1943 imperiálna vojenská vláda rozhodla, že Japonsko potrebuje svoj prvý hlavný animovaný film. Miyuto Seo bol poverený zostavením tímu umelcov pre túto úlohu. Ich 74 minútový Momotaro's Gods-Blessed Sea Warriors bol nedozretým dobrodružstvom zobrazujúcim imperiálne námorníctvo ako hrdinných, roztomilých, zvieracích námorníkov, oslobodzujúcich Indonéziu a Malajziu od cudzích diabolských spojeneckých okupantov. Ale už to bolo príliš neskoro aj pre snenie, keďže bolo toto dielo vypustené tesne pred koncom vojny v apríli 1945.
Animácia sa vrátila k individuálnym filmovým tvorcom hneď po skončení druhej svetovej vojny. Ale počas nasledujúceho desaťročia boli autori predsa len obmedzení slabým uzdravovaním japonskej ekonomiky. Taktiež nevideli možnosť úspechu ich amatérskych filmov v boji s americkými uhladenými kreslenými filmami, prúdiacimi do Japonska spolu s okupačnými vojskami. Japonská celofarebná animácia sa neobjavila až do roku 1955. Čoskoro sa ukázalo, že budúcnosť japonskej animácie leží v adoptovaní západného štúdiového systému. Ale nezávislý anime umelci aj napriek tom nikdy nezmizli. Prvým animátorom, ktorý dosiahol medzinárodného uznania bol Yoji Kuri, ktorého umelecké filmy o dĺžke zvyčajne menšej ako 1 minúta, sa objavili na medzinárodných festivaloch počas 60-tych a 70-tych rokov. Pokusy o vytvorenie štúdia amerického štýlu sa začali hneď po skončení vojny, ale prvým skutočným úspechom bolo až založenie Toei Animation Co. v roku 1956. Jeho prvý vedúci animátor - Yasuji Mori, režíroval prvý krátky animovaný film v máji 1957 pod názvom Doodling Kitty. Ale pre širšiu verejnosť sa japonskou prvotinou v profesionálnej animácií stal prvý kinofilm - Panda and the Magic Serpent, vydaný v roku1958.
Toei pri svojich prvých dielach postupovalo podľa Disneyho formule veľmi striktne. Boli produkované rok po sebe, zakladali sa na ľudových príbehoch, prevažne orientálnych, a ich hrdinovia mali mnoho "zlatých" zvieracích spoločníkov. Prvé boli distribuované aj v USA, obyčajne niekoľko rokov po tom ako boli prvý krát uvedené v Japonsku - Magic Boy (1959), Alakazam the Great (1960), The Littlest Warrior (1961), The Adventures of Sinbad (1962), všetky režíroval Taiji Yabushi, a The Little Prince and The Eight-Headed Dragon (1963), režírovaný Yugom Serikawom s avantgardne štylizovaným dizajnom, ktorého tvorcom bol Yasuji Mori. Nanešťastie sa v USA vôbec nepresadili a japonská animácia sa vytratila z USA na obdobie dvoch dekád. Iba ak to mohlo byť predané do TV ako popoludňajší film pre deti. Ale Alakazam the Great viedol k niečomu neočakávanému. Aj keď bol režírovaný Yabushitom, bol založený na populárnej manga adaptácií Opičej legendy od Osamu Tezuky. Tezuku, zaujatého prvými Hanna-Barbera kreslenými seriálmi napadlo, že by mohol produkovať limitovanú animáciu pre nový TV trh. Podľa úspešnosti svojich diel, najmä Astro Boy-a vedel, že je tu dopyt po modernej fantasy. Výsledkom bolo zorganizovanie prvého TV animačného štúdia - Mushi Productions. Nepočítajúc experimentálny umelecký film Stories on a Street Corner (1962), bol jeho prvým vydaním týždenný seriál založený na manga sérií Astro Boy. Toto malo taký obrovský úspech, že do konca roka 1963 existovali ďalšie tri TV štúdia a Toei Animation otvorilo TV divíziu. Koncom 60-tych rokov už bola popularita anime pre TV obrovská. Televízna animácia sa stala v Japonsku omnoho populárnejšou ako kedy bola v USA. To bolo najmä Tezukovou zásluhou a vplyvom. Zaujal prístup, že animácia je akceptovateľná forma rozprávania príbehu pre všetky skupiny. Toto je najväčší rozdiel oproti USA, kde animované seriály sú iba pre deti. V 70-tych rokoch už TV štúdiá ako TCJ (Television Corporation of Japan), Tatsunoko Production Co., Tokyo Movie Shinsha a Nippon Animation, produkovali množstvo animovaných záhadných drám, telenoviel a príbehov založených na západnej klasickej literatúre ako Heidi, Girl of the Alps a The Diary of Anne Frank .
Zdroj: www.animecrew.org
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama